VERENIGING VAN VRIENDEN VAN HET

Bremen (DE)

Fotoreportage Frans Jacobs
Reisverslag Leo van Tilburg
dag 1, maandag 2 mei
Helmond - Hamelen - Hamburg.
De heenreis wordt onderbroken in Hamelen aan de Weser in Niedersachsen, voor een gezamenlijke lunch in restaurant Böhmerwald in het historische centrum van deze Hanzestad. Daarna vervolgen we onze reis naar de grote Hanzestad Hamburg, waar we vier nachten verblijven.
(Google Maps) Vlisco Helmond Vlisco
(Google Maps) Hamelen Hamelen
(Google Maps) Restaurant Böhmerwald Restaurant Böhmerwald
(Google Maps) Hamburg Hamburg

Marco Polo Tower
dag 2, dinsdag 3 mei
Hamburg.
's Morgens hebben we een eerste kennismaking met deze Hanzestad waar de Alster samenvloeit met de Elbe, door "Hamburg Kompakt", een stadsrondrit met onze eigen bus van circa 2 uur o.l.v. een lokale gids. We komen langs de belangrijkste highlights van de stad, zoals de binnenstad met de Mönckebergstrasse, Kunsthalle, Alster, Rathausmarkt, Börse, Jungfernstieg, Michaeliskirche, Krameramtstuben, de Haven, Speicherstadt, Reeperbahn en nog veel meer.
Daarna gaat ieder zijns weegs voor de lunch, waar circa 2 uur voor wordt uitgetrokken, en hierna gaan we weer gezamenlijk naar de Hamburger Kunsthalle, het grootste kunstmuseum van Duitsland, waar op een oppervlakte van 12.000 m2 kunst uit zes eeuwen gepresenteerd wordt, n.l. vanaf de middeleeuwen tot heden. Wellicht is er tot slot nog wat vrije tijd over voordat we naar het hotel terugkeren.
(Google Maps) Hamburg Hamburg
(Google Maps) Hamburger_Börse Hamburger Börse
Jungfernstieg Hamburg
(Google Maps) Hotel Park Inn Hamburg Hotel Park Inn Hamburg
dag 3, woensdag 4 mei
Bremen.
Bijtijds reizen we 's morgens naar Bremen, de bruisende Hanzestad aan de Weser, met in het historische centrum, de Marktplatz met het prachtige Rathaus. Dit heeft een van de mooiste Renaissancegevels van Europa. Het staat samen met de Roland op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Bij aankomst in Bremen hebben we eerst enige tijd vrij te besteden voor de bezienswaardigheden op de Marktplaats t.w. de Roland - sinds 1404 het Vrijheidsbeeld van Bremen - en de befaamde Bremer Stadtmusikanten, een bronzen plastiek uit 1951 van Gerhard Marcks; het Haus der Bürgerschaft, het Haus Schütting en de Sankt Petri-Dom en de typische Böttcherstrasse, een in 1920 gebouwd straatje van 110 meter lengte, met winkels, gastronomie, musea, klokkenspel enz. en misschien is er nog even tijd voor de nabijgelegen Weserpromenade Schlachte, waar meestal een reconstruc- tie van het middeleeuwse Bremer Hanzeschip "De Kogge" te zien is.
Om 11.00 uur hebben we dan een rondleiding van ca. 1 uur in het Rathaus o.l.v. een gids, gevolgd door een ruime lunchpauze. Dan gaan we naar het eerste museum, dat toegewijd werd aan een vrouwelijke schilder: de vroeg expressionistische Paula Modersohn-Becker.
Dit museum ligt in de Böttcherstrasse en is heel toepasselijk ondergebracht in een door de Duitse beeldhouwer Berhard Hötger ontworpen gebouw, dat tot de expressionistische architectuur wordt gerekend. We verlaten Bremen op tijd voor de terugreis naar ons hotel in Hamburg.

Bremen
Paula_M.B._Museum
Kunstsammlungen
(Google Maps) Hotel Park Inn Hamburg Hotel Park Inn Hamburg
dag 4, donderdag 5 mei
Hamburg.
We beginnen de dag met een stadswandeling van ca. 1½ uur o.l.v. een gids, dwars door de binnenstad. De rondgang van het Rathaus tot aan de Speicherstadt laat ons de ontwikkeling zien van Hamburg tot wereldhavenstad en van koopmanstrots tot catastrofen: want tijdens de wandeling van het Stadhuis tot aan de Elbe, gaat het om koopmanshuizen, pakhuizen en magazijnen, "Fleeten" (kanalen) alsook om de cholera en de grote brand. De wandeling eindigt met een blik op de z.g. "Hafencity", een van de grootste bouwprojecten van Europa.
Daarna brengen we een gezellig uurtje door op een rondvaartboot met koffie en gebak, tijdens de zg. "Kaffee und Kuchen Tour". Naar gelang het tij en de actualiteit, krijgen we de Speicherstadt met zijn "Fleeten" te zien en de nieuwe havencity, de Elbebruggen, sluizen en containerterminals, de grote dokken van Blohm & Voss en de "Köhlbrandbrücke".
Na deze boottocht hebben we een lunchpauze van ongeveer 2 uur, waarna we bij goed weer een bezoek brengen aan de openlucht beeldententoonstelling "die Skulpturenlandschaft" of anders gaan we naar het Museum der Arbeit, gevestigd op het voormalige fabrieksterrein van de New York Hamburger Gummiwaaren Compagnie in Barmbek. Dit museum toont de industrialisering en haar gevolgen en de ontwikkeling van de voor Hamburg zo belangrijke haven, en behandelt het alledaagse leven van mensen in een snel veranderende wereld.
Vanavond willen we gezamenlijk naar een concert. We hebben hiervoor al concrete plannen maar kunnen die pas definitief trachten te realiseren, als het aantal deelnemers vaststaat. Wij doen ons uiterste best om dit plan te laten slagen.
Denkt u eraan om na thuiskomst de koffers te pakken, want morgen vertrekken we naar Schwerin, via Lübeck.
Panorama Hamburg
Skulpturenlandschaft
Museum der Arbeit

(Google Maps) Hotel Park Inn Hamburg Hotel Park Inn Hamburg
dag 5, vrijdag 6 mei
Lübeck; de koningin der Hanzesteden.
De oude Haven- en Handelsstad wordt nog altijd omringd door uitgebreide verdedigingswerken en ademt nog steeds de sfeer uit haar hoogtijdagen, toen de invloed van Lübeck, als aanvoerder van de middeleeuwse Duitse Hanze, zich over het hele Oostzeegebied en verder uitstrekte. Hier werd de politicus Willy Brandt geboren als Ernst Karl Frahm; hier leefde de schrijversfamilie Mann (o.a. Thomas en Heinrich Mann die de "Buddenbrooks" schreven) en hier heeft ook de Nobelprijswinnaar Günther Grass (die Blechtrommel) zijn sporen nagelaten.
We maken een wandeling van ongeveer anderhalf uur o.l.v. een gids door het historische gedeelte van de stad met de beroemde Holstentor en de 7 torens van Lübeck, langs het Rathaus, de Marienkirche, de St. Jakobi en tal van interessante straatjes. Vervolgens hebben we een rondleiding in de bekende brouwerij van Brauberger, met aansluitend een Brauerschmaus als lunch (Spiessbraten, Kasseler, Knackige Bierbeiser, warme Specksalat, Krautsalat en een glas Zwickelbier).
's Middags bezoeken we het Günther Grasshaus, forum voor literatuur en beeldende kunst. Tot slot hebben we nog wat vrije tijd om op eigen gelegenheid nog wat van Lübeck te zien of om bv. de befaamde marsepein te proeven of die te kopen als souvenir, bij Konditorei-Café Niederegger, een trefpunt met een lange traditie. Daarna reizen we naar Schwerin, waar we de rest van de reis logeren.
(Google Maps) Lubeck Lübeck
Lübeck Tourismus
Lübeck Hanzestad
(Google Maps) Intercity hotel Schwerin Intercity hotel Schwerin
dag 6, zaterdag 7 mei
Rostock en Güstrow.
In Rostock maken we een stadswandeling in het spoor van de Hanzen van ongeveer anderhalf uur o.l.v. van een gids.
Kerken, kloosters en stadspoorten uit de Hanzetijd harmoniëren goed met nieuwe winkelcentra: Het historische centrum van de stad met aan de Neue Markt het Rathaus (1270 begonnen); de Petrikirche aan de Alter Markt met zijn 117 meter hoge toren; de Mariënkirche (1230bouw gestart) met de bronzen doopvont uit 1290 en andere kunstschatten, alsook een astronomische klok uit 1472, die om 12 uur een stoet apostelbeeldjes in beweging brengt; de Steintor, een 16e eeuwse stadspoort. Rostock heeft ook nog oude stadsmuren die tot het cultureel erfgoed behoren.
Na de lunch, waarvoor we ruim de tijd nemen, vertrekken we naar Güstrow, weliswaar geen Hanzestad, maar toch erg interessant vanwege het mooie oude centrum en omdat hier de kunstenaar Ernst Barlach (1870-1938) lange tijd gewoond en gewerkt heeft. Van de beeldhouwer Barlach, door de nazi's als "gedegenereerde kunstenaar" bestempeld, gaan we o.l.v. een gids de "Zwevende Engel" in een zijbeuk van de kathedraal bekijken; het "Güstrower Ehrenmal" ter nagedachtenis van de slachtoffers van de eerste wereldoorlog en de Barlachmuseen in de Gertrudenkapelle en het Atelierhaus.
Rostock
Rostock kaart
Rostock fotogalerie
Güstrow
Güstrow panorama
(Google Maps) Intercity hotel Schwerin Intercity hotel Schwerin
dag 7, zondag 8 mei
Wismar en Schwerin.
Na het ontbijt vertrekken we naar Wismar, gelegen aan de Mecklenburger Bocht van de Oostzee, dat op een bekoorlijke manier het oude met het nieuwe verbindt. Na Rostock is dit de tweede Hanzestad in de voormalige DDR. Deze stad heeft langere tijd onder Zweedse heerschappij gestaan en dat deze periode een stempel op de stad heeft gedrukt, zullen we o.l.v. een lokale gids ontdekken tijdens de stadswandeling met als thema "155 Jahre Schwedenzeit".
We trekken ongeveer 2 uur uit voor de lunchpauze in Wismar of in Schwerin, waar we het middagprogramma hebben gepland. Schwerin, de hoofdstad van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern is de tweede niet-Hanzestad die we bezoeken. We maken daar een stadstocht met onze bus o.l.v. een lokale gids, die ons Schwerin voorstelt en naast turbulente bedrijvigheid, ook idyllische hoekjes laat ontdekken. Tot slot maken we een rondgang van circa een uur door het befaamde Schloss van Schwerin, een mengelmoes van torens, torentjes, siertorentjes, voor elke dag van het jaar een, wordt beweerd.
(Google Maps) Wismar Wismar
(Google Maps) Intercity hotel Schwerin Intercity hotel Schwerin
dag 8, maandag 9 mei
de thuisreis via Paderborn.
We wijken af van de gebruikelijke route en rijden via de keizers- bisschops- en Hanzestad Paderborn, waar we een gezamenlijke lunch hebben in restaurant Weinkrüger en o.l.v. een gids een bezoek zullen brengen aan de Paderborner Dom.
Als slotdiner hebben we een driegangen afscheidsdiner in Restaurant Burg Ingenhoven in Nettetal-Lobberich, dicht bij de Nederlandse grens.